Saturday, January 8, 2011

10 JENIS SOLAT YANG TIDAK DITERIMA ALLAH S.W.T


Rasulullah S.A.W telah bersabda:

"Sesiapa yang memelihara solat,maka solat itu sebagai cahaya baginya,petunjuk dan jalan selamat dan sesiapa yang tidak memelihara solat,maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya dan tidak juga menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya." (Hadis Riwayat Tabyinul Mahaarim)

....................................................................................................

Rasulullah S.A.W telah bersabda bahawa :

"10 orang yang solatnya tidak diterima oleh Allah S.W.T antaranya :


  1. Orang lelaki yang sendirian tanpa membawa sesuatu ..

  1. Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat ..

  1. Orang lelaki yang menjadi imam, padahal orang yang menjadi makmum membencinya ..

  1. Orang lelaki budak yang melarikan diri ..

  1. Orang lelaki yang minum arak tanpa mahu meninggalkannya .. (TAUBAT)

  1. Orang perempuan yang suaminya marah kepadanya ..

  1. Orang perempuan yang mengerjakan solat tanpa memakai tudung ..

  1. Orang imam atau pemimpin yang sombong dan zalim serta menganiaya ..

  1. Orang yang suka makan riba ..

  1. Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar ..
....................................................................................................

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud :

"Sesiapa yang solatnya itu tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemurkaan Allah S.W.T dan jauh dari Allah."

Hasan r.a berkata : 

"Kalau solat kamu itu tidak dapat menahan kamu dari melakukan perbuatan mungkar dan keji, maka sesungguhnya kamu di anggap orang yang tidak mengerjakan solat. Dan pada hari kiamat nanti solatmu itu akan dilemparkan semula ke arah mukamu seperti satu bungkusan kain tebal yang buruk"

 

Artikel diambil dari Wanita Solehah Itu,Bidadari Syurga

18 comments:

Mohd Ridhuan said...

menjadi panduan berguna kepada muslim dan muslimah...

Sallehudin Said said...

betul tu ..
harap dijadikan panduan ..
jangan dijauhkan pula ..

azzey said...

Sallehudin Said; sama2lah kita menjaga solat....

CIK TOM said...

thanks for sharing this din...:)

Sallehudin Said said...

Betul tu ..
Solat merupakan tiang agama ..
Cik Tom : Okes !

.::: Princess MOMOY :::. said...

thx for sharing dear =)

Sebab Mengapa HARIMAU MALAYA Tidak Boleh Ditukar Kepada HARIMAU MALAYSIA !!

PERSONAL BUDGET PLANNER Terbaik Pilihan Momoy

Shag said...

Din, nice sharing! :D

Sallehudin Said said...

cik MOMOY & Shag ..
Ok !!

aqeyLs said...

tengs:)

Sham said...

moga dijauhi sifat 10 golongan tu...

Syafiq Rosli said...

thank 4 da info ya

luvYOU said...

Alhamdulillah..:)
dpt satu ilmu baru kan din :)
maceh :)

din..mehlah dtg belog dila pujuk dila..wuuuu..
pujuk dila utk entry nih

http://endlessofstory.blogspot.com/2011/01/korang-korangtolonglah-klik-hal.html

tHeEvILvIRyUsz said...

tq..for da info..

Sallehudin Said said...

Salam semua ..
Terima kasih kerana datang ke blog ni ..
Sorry la ye ..
dah lama den tak bukak tenet ..
WIFI rosak ..
^__^

luvYOU said...

padanlah masuk2 jeh entry same..hehe..alolo...cian bb rosak eh...
meh dtg umah dilla guen wifi..charge rm5 seminit....:p

Sallehudin Said said...

Kak Dilla .. Den bukan guna BB la .. Guna WIFI jugak .. WIFI kena petirlah ..

PReDicToR said...

info yg bagus...thanks

Sallehudin Said said...

ok2 ..
Terima kasih kerana sanggup datang ke blog den ini .. ^^